Salgs- og leveringsbetingelser
Anvendelsesområde
Nærværende salgs- og leveringsbetingelser for Ajtee fastsætter vilkårene for Ajtee’s levering af ydelser og varer til Kunden. Fravigelse af disse vilkår kan alene ske ved skriftlig aftale herom.
Opgavens udførelse
Der er som udgangspunkt ikke dedikeret navngivne konsulenter til gennemførelse af en aftale, dette kan dog være særligt aftalt. Ajtee forbeholder sig altid ret til at udskifte konsulenter med andre kvalificerede konsulenter efter Ajtee’s valg. Ajtee kan til hver en tid vælge at lade opgaven udføre af underleverandører, uden at dette dog påvirker Ajtee’s ansvar.
Varer
Såfremt der indgår varer, defineret som udstyr og standardprogrammel, i leverancen, fremgår dette af den konkrete aftale med Kunden. Medmindre andet fremgår af ordren, betales særskilt for udpakning, opsætning, installation, o.lign. Risikoen for varer overgår til Kunden ved fysisk levering. Bestilte varer, der ikke indgår i Ajtee’s produktsortiment, licenser samt øvrige konfigurationsvarer krediteres ikke, og tages ikke retur.
Kundens forpligtelser
For at Ajtee kan gennemføre en indgået aftale, er det afgørende, at Kunden medvirker aktivt i processen. I den forbindelse har Kunden blandt andet pligt til at informere Ajtee’s konsulenter om alle forhold, der har betydning for en aftales gennemførelse, samt at bidrage til tilrettelæggelse af arbejdet og tildele egne ressourcer, således at aftalen kan udføres som aftalt. Kunden er endvidere ansvarlig for IT-installationer, kommunikationslinjer, og for at der til enhver tid er taget fornødne backup, således at Kundens data altid let kan rekonstrueres. I det omfang Ajtee skønner det nødvendigt for en aftales gennemførelse,
skal Kunden for egen regning give konsulenterne adgang til Kundens installation og databaser efter konsulenternes nærmere anvisning. Endvidere skal Kunden stille de nødvendige og lovlige arbejdspladser til rådighed for konsulenterne – arbejdspladserne skal være forsynet med IT-installationer, kommunikationsfaciliteter m.v. efter konsulenternes nærmere anvisning. Såfremt Kundens forhold betyder, at den aftalte ydelse ikke har kunnet leveres, faktureres Kunden den aftalte ydelse med fradrag af Ajtee’s eventuelle anden fakturering af den pågældende konsulent i samme periode. Ajtee kan på ingen måde gøres ansvarlig for forhold, som kan henføres til Kundens manglende opfyldelse af sine forpligtelser under samarbejdsforholdet.
Konsulentvederlaget
Medmindre andet er skriftligt aftalt, faktureres den leverede ydelse efter forbrugt tid, i henhold til Ajtee’s til enhver tid gældende prisliste. Vederlaget for konsulentydelser kan være baseret på påbegyndte timer, dage eller uger.
Transport- og opholdsudgifter
Udgifter til konsulenternes transport, ophold og fortæring i forbindelse med arbejdets udførelse, faktureres altid i henhold til Ajtee’s gældende regler og takster.
Fakturering og betaling
Ajtee fakturerer Kunden hver 14. dag, samt når opgaven er afsluttet. Medmindre der i ordren er angivet en fast pris på gennemførelse af en opgave, faktureres på baggrund af anvendt tidsforbrug, udspecificeret på de enkelte ydelser eller konsulenter.
Varer faktureres ved levering.
Såfremt Kunden ønsker at gøre indsigelser mod en fremsendt faktura, skal dette ske senest 5 dage efter fakturadato. Såfremt andet ikke er skriftligt aftalt, skal betaling være sket senest 8 dage efter fakturadato. Ved forsinket betaling tillægges morarenter, svarende til Nationalbankens til enhver tid fastsatte referencerente med et tillæg på 7% regnet fra forfaldstidspunktet.
Ekspeditionsgebyr
På alle ordrer på tilbehør, software og hardware under DKK 10.000,00 tillægges et ekspeditionsgebyr på DKK 75,00.
Garanti
Ajtee er ansvarlig for, at de udførte opgaver lever op til en god faglig standard på området.
Leverede varer er underlagt producentens garanti i det omfang, det fremgår af varens dokumentation. Ajtee giver ingen garanti derudover. Ajtee kan ikke gøres ansvarlig for, at den leverede ydelse ikke har den ønskede værdi for Kunden, at man ikke opnår de ønskede resultater, eller at ydelsen i øvrigt ikke har den forudsatte hensigtsmæssighed.
Produktansvar
Ajtee er kun ansvarlig for skade på person eller ting forvoldt af de solgte produkter/ydelse, såfremt det bevises, at skaden skyldes fejl eller forsømmelse ved et af Ajtee leveret produkt/ydelse. Ansvar forudsætter endvidere at det bevises, at produktet/ydelsen er defekt, at skaden skyldes denne defekt, og at der er årsagssammenhæng mellem skaden og defekten. Ajtee’s ansvar for tingsskade gælder alene i 12 måneder fra produktet/ydelsens overgivelse til Kunden og kan hverken overstige DKK 100.000,00 eller det for Kunden totale fakturerede beløb indenfor de seneste 12 måneder (hvilket beløb der måtte være mindst).
I det omfang Ajtee pådrager sig produktansvar overfor Kunden, er Ajtee’s ansvar begrænset til det direkte tab, og omfatter således f.eks. ikke følgeskader på tilsluttet udstyr, indirekte tab så som tabt arbejdsfortjeneste, driftstab, installationsomkostninger m.v. I den udstrækning Ajtee måtte blive pålagt produktansvar overfor tredjemand, er Kunden forpligtet til at holde Ajtee skadesløs i samme omfang, som Ajtee’s ansvar er begrænset i henhold til ovenstående. I tilfælde, hvor Ajtee holdes ansvarlig udover det ovenfor anførte, skal Kunden tilsvarende holde Ajtee skadesløs herfor. Kunden er forpligtet til at lade sig sagsøge for den samme domstol/voldgiftsret, som behandler spørgsmålet om Ajtee’s produktansvar. For personskade gælder produktansvarslovens regler.
Reklamationer
Kunden er forpligtet til at undersøge, evaluere og afprøve det leverede ved hvert projekts eller delprojekts afslutning. Mangler, der opdages ved en sådan gennemgang, skal straks meddeles Ajtee. Kun såfremt den af Ajtee leverede ydelse må betegnes som mangelfuld, og dette ikke burde være opdaget af Kunden i forbindelse med Kundens gennemgang, kan Kunden påberåbe sig manglen. Reklamation skal ske straks manglen opdages, dog senest 3 måneder efter arbejdets afslutning. For varer gælder reglerne i varernes dokumentation.
I tilfælde af mangler kan Ajtee vælge, om man vil foretage omlevering eller efterlevering af den leverede ydelse, eller om man i stedet vil give Kunden et forholdsmæssigt afslag. Kunden kan ikke gøre andre beføjelser gældende mod Ajtee.
Ansvarsfraskrivelse
Ajtee kan alene drages til ansvar for produkter/ydelser, der er behæftet med væsentlige fejl eller mangler hidrørende fra mangelfuld udførelse eller anvendelse af dårlige/uegnede komponenter, netværk, software, hardware eller andre materialer, som er leveret af Ajtee. Ansvar kan endvidere alene gøres gældende, såfremt produktet/ydelsen er forsvarligt installeret og supporteret, og af Kunden er anvendt korrekt og til sædvanlig brug ifølge Ajtee’s specifikationer.
Ajtee er ikke ansvarlig for fejl og mangler, der skyldes mangelfuld support/vedligeholdelse, urigtig installering foretaget af Kunden, ændringer foretaget uden Ajtee’s skriftlige samtykke eller reparationer, opdateringer eller andre ændringer, som Kunden har udført uden Ajtee’s forudgående skriftlige samtykke.
Hvis Ajtee’s ydelse til Kunden omfatter produkter eller delprodukter, som er købt hos tredjemand, og som Ajtee ikke har ansvaret for udviklingen eller produktionen af, er Ajtee uden hensyn til det i denne bestemmelse anførte alene ansvarlig i det omfang, dennes leverandør har påtaget sig garanti. Leveringstider, som måtte være angivet i en indgået aftale, er alene vejledende og Ajtee kan ikke gøres ansvarlig for manglende overholdelse af sådanne leveringstider.
Er produktet/ydelsen behæftet med væsentlige fejl eller mangler, er Ajtee forpligtet og berettiget til – efter eget valg – (1) at afhjælpe manglen, (2) at foretage omlevering, (3) at give forholdsmæssigt afslag i prisen, eller (4) at betale erstatning. Kunden er ikke berettiget til at gøre yderligere beføjelser gældende.
Transport-, forsikrings-, rejse-, montage- og andre omkostninger ved afhjælpning eller omlevering betales af Kunden. Ajtee’s eventuelle erstatningsansvar er begrænset til Kundens direkte tab og kan aldrig overstige 50 % af Kundens erlagte vederlag i henhold til ordren. Indirekte tab, herunder driftstab, tabt avance, tab af data eller Kundens omkostninger til tredjemandsafhjælpning erstattes ikke.
Force Majeure
Ingen af parterne kan gøres ansvarlig for forhold, der må betegnes som force majeure, herunder, men ikke begrænset til, krig, optøjer, opstand, generalstrejke, ildsvåde, naturkatastrofer, valutarestriktioner, import eller eksportforbud, afbrydelse af den almindelige samfærdsel, afbrydelse af eller svigt i energiforsyningen, leveringsproblemer fra underleverandører, længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere, omfattende virus samt indtrædelse af force majeure hos underleverandører.
Såfremt der indtræder force majeure, skal den ramte part snarest meddele den anden part, at en force majeure situation er indtrådt, og begge parter kan kræve eventuelle tidsplaner genforhandlet. Dersom force majeure situationen har varet i mere end 60 dage, kan hver af parterne vælge at annullere en indgået aftale for fremtiden.
Tavshedspligt
Begge parter indestår for, at de selv samt deres ansatte og underleverandører, i enhver henseende vil behandle modtagne oplysninger fortroligt. Tavshedspligten viger for oplysningsforpligtelser, der måtte påhvile parterne i henhold til ufravigelige lovbestemmelser. Begge parter erklærer sig indforståede med til enhver tid, på opfordring fra den anden part, at returnere ethvert dokument eller andet materiale, som måtte være blevet udleveret dem i det omfang, det ikke vil hindre opfyldelse af en indgået aftale.
Rettigheder
Når intet andet skriftligt er aftalt mellem parterne, erhverver Kunden alene en ikke-eksklusiv brugsret til resultaterne af Ajtee’s ydelse. Enhver ret herunder enhver immateriel rettighed samt ophavsret til materiale, der er udarbejdet for Kunden i forbindelse med opgavens udførelse, tilhører Ajtee. Ajtee kan frit anvende det udviklede og dele deraf samt den under arbejdets udførelse oparbejdede know-how, til brug for andre kunder.
Til udstyr erhverver Kunden ejendomsretten, medmindre andet fremgår af den indgåede aftale. Til standardprogrammel erhverver Kunden de i programmellets licensbetingelser angivne rettigheder. Vareleverancer er omfattet af ejendomsforbehold, indtil den fulde købspris er betalt.
Aftalers ophør
Aftaler indgået mellem Ajtee og kunden er som udgangspunkt uopsigelige fra begge parters side, indtil den i den indgåede aftale specificerede ydelse eller vare er leveret.
Aftaler kan dog altid opsiges af Ajtee med 30 dages varsel. Såfremt en aftale opsiges fra Ajtee side, kan det særskilt aftales, at Ajtee skal afslutte nærmere specificerede opgaver mod betaling af normalt vederlag herfor. Kunden kan altid indtil 10 arbejdsdage før arbejdet er planlagt påbegyndt opsige en indgået aftale mod at betale 15% af den aftalte pris for opgavens udførelse, eller såfremt der ikke er en fast pris, da 15% af det estimerede samlede vederlag. Ved opsigelse indtil 5 arbejdsdage før arbejdets aftalte starttidspunkt, vil dette honorar være 50% og ved opsigelse senere end 3 arbejdsdage før planlagt assistance, betales den fulde sum.
Kunden kan ikke opsige aftaler for så vidt angår varer, der er bestilt hos underleverandører.
I tilfælde af Kundens væsentlige misligholdelse af sine forpligtelser i henhold til nærværende generelle vilkår, er Ajtee berettiget til uden varsel at ophæve en med Kunden indgået aftale, hvis Kunden ikke uden ugrundet ophold bringer misligholdelsen til ophør. Som væsentlig misligholdelse anses blandt andet enhver misligholdelse der ikke afhjælpes senest 14 dage efter Ajtee’s skriftlige påkrav
Konfliktløsning
Opstår der uenighed eller problemer mellem parterne i forbindelse med opfyldelsen af en indgået aftale, kan hver af parterne indkalde til et møde med deltagelse af en direktør fra hver af parterne. Såfremt en opstået uoverensstemmelsen ikke lader sig løse ved et sådant møde, afgøres sagen ved de ordinære danske domstole ved Ajtee’s hjemting. Dansk ret finder anvendelse.